- Gegevens
Na 21 edities met veel plezier het Lasker Jeugd Kersttoernooi te hebben georganiseerd, hebben wij in goed overleg besloten om met ingang van dit jaar ermee te stoppen...
In het jaar 2000 pakten we met z'n drietjes (de eerste edities met Erwin Visser) het jeugdtoernooi van Lasker, dat al jaren ter ziele was en vroeger werd georganiseerd door onder andere clubicoon Berend Nauta, weer op en staken we het in een nieuw jasje. Bij "Schuit" toen nog. De allereerste editie werd gewonnen door local hero Jordi Wiersma. Ik zie het neefje van Tommie nog van de keuken naar de bovenzaal lopen met steeds een paar bakjes patat...
Het werd een groot succes, heel veel kinderen en ouders/begeleiders vonden in de jaren erna de weg naar Sint Jabik (De Aardappelbeurs), Sint Anne (Ons Huis) en uiteindelijk weer Sint Jabik ('t Beerdhuus). Uit alle windhoeken kwamen ze, ik wil hierbij in het bijzonder de nazaten van dokter Hoitsma (mede oprichter van de schaakclub Emanuel Lasker) noemen uit Oegstgeest e.o. Het toernooi werd gewonnen door heel veel verschillende kinderen, maar Anna Maja Kazarian kostte de organisatie een wisselbeker. Zij won het toernooi uit mijn hoofd vijf keer achter elkaar. Momenteel behoort zij tot de top van Nederland... Zonder iemand tekort te willen doen was de komst van Eline Roebers uit Amsterdam naar Sint Anne destijds opmerkelijk. Uiteraard won zij het toernooi ook een keer en we weten allemaal hoe het haar op dit moment afgaat qua schaken...
Een vast team vrijwilligers steunde ons al die jaren. Daar waren en zijn we altijd heel dankbaar voor geweest! Het etentje na afloop was iedere keer weer een prachtige afsluiting. Ook de sponsoren waren onmisbaar, ik noem hier in het bijzonder Bouwbedrijf Lont, van Bussel Engineering, Albert Heijn Wassenaar en Ynsjoch administratie en advies. Toen het toernooi financieel even in zwaar weer zat, kwam er spontaan hulp van de Laskerleden en tijdens het jubileumtoernooi in 2022, deed Jan Hibma spontaan een flinke duit in het zakje.
Het toernooi was heel geschikt voor kinderen die geen 'hoogvliegers' waren qua niveau. Er kon en mocht veel, de ongedwongen sfeer en het plezier van de kinderen was het belangrijkste. Het was niet erg als iemand even iets te luidruchtig een overwinning vierde of knisperde met een zakje chips:-)
En juist dat aspect missen wij de laatste jaren. De regels om een toernooi te organiseren zijn veranderd, het is allemaal wat professioneler geworden. Dat merken we ook aan de deelnemers en ouders/begeleiders. De papieren uitslagenbriefjes (die zou oud waren dat we ieder jaar handmatig de jaarletters "19" moesten veranderen in "20") verdwenen, de computer deed zijn intrede en de laatste edities waren de uitslagen steeds live te volgen voor deelnemers en de volgers thuis. Op zich niets mis mee en het hoort bij deze tijd, maar voor ons als organisatie toch steeds meer een hobbeltje.
Daarnaast speelt tijd een rol en toen onze rots in de branding qua catering van de laatste jaren, Brand de Haan, er vorig jaar mee stopte, gingen bij ons ook de radertjes draaien.
Het is goed zo. Het is een hele mooie tijd geweest, waar we met z'n allen met veel voldoening en trots op terug kunnen en mogen kijken!
Mark en ik hebben wel afgesproken om vanaf 2025 het AchterTuinstraToernooi (wat tijdens de laatste editie in 2019 werd veranderd in het HenkieTuinstraToernooi) nieuw leven in te blazen, dus helemaal achterover leunen gaan we niet:-).
Ik dank iedereen die op welke manier dan ook betrokken is geweest voor de fantastische jaren. Het zal even wennen zijn, de zaterdag voor kerst...
Groetnis,
Mark en Thys